آخرین مطالب

به بهانه هشدار اخیر رهبر انقلاب

ضرورت تغییر آرایش رسانه ای در مواجه با دشمن سیاسی - فرهنگی/اجتماعی

ضرورت تغییر آرایش رسانه ای در مواجه با دشمن

  بزرگنمایی:
جنگ ۱۲ روزه فراتر از بحث نظامی، یک پیام مهم برای آمریکا داشت و آن پیام این بود که تغییر رفتار ایران از طریق نظامی امکان‌پذیر نیست؛ این پیام در سند امنیت ملی ۲۰۲۵ آمریکا نمود پیدا کرد. در این سند به پایان دوره تک قطبی اشاره شده است و واشنگتن را از ورود به باتلاق جنگ های طولانی مدت برحذر داشته است.

جنگ 12 روزه فراتر از بحث نظامی، یک پیام مهم برای آمریکا داشت و آن پیام این بود که تغییر رفتار ایران از طریق نظامی امکان‌پذیر نیست؛ این پیام در سند امنیت ملی 2025 آمریکا نمود پیدا کرد. در این سند به پایان دوره تک قطبی اشاره شده است و واشنگتن را از ورود به باتلاق جنگ های طولانی مدت برحذر داشته است.

اما این ناکامی آمریکا در میدان نظامی به معنی پایان دشمنی نیست، این تغییر ریل را اندیشکده‌های غربی توضیح داده اند، در گزارش منتشر شده اندیشکده رند تصریح شده است که افزایش تنش‌ نظامی با ایران نه ساختار قدرت ایران را تغییر داد و نه اراده اش را.

اندیشکده inss در تحلیل تابستان 2025 درباره پیامدهای درگیری نتیجه گرفته بود که گزینه نظامی نتوانست مسیر برنامه های ایران را کند کند، محور فشار باید غیر نظامی شود و موسسه winep در گزارش خود مسئله پس از جنگ دوازده روزه را رقابت بر سر روایت ها و ذهن جوان ایرانی عنوان کرده است .

در ادبیات امنیتی جهان مفهومی تحت عنوان " جنگ شناختی " وجود دارد که این روزها بیش از پیش مورد توجه قرار دارد .

در جنگ شناختی هدف شکست نظامی طرف مقابل نیست بلکه تغییر در ادراک، باورها و حافظه تاریخی مردمان آن سرزمین است .

بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر تغییر آرایش رسانه‌ای و تبلیغاتی متناسب با اهداف دشمن نیز اشاره به این مهم دارد که دشمن پس از نا امیدی از تصرف فیزیکی سرزمین ما به دنبال تصرف معنایی و ادراکی است و البته چون  دشمن در این عرصه بشدت مجهز می باشد و سیطره و نفوذ زیادی بر رسانه و فضای مجازی دارد مبارزه در این میدان کاری سخت است .

در این عرصه هدف گزاری دشمن کاملا روشن است، دشمن نقاط قدرت و قوت نظام اسلامی یعنی معارف اسلامی، هویت شیعی و ملی، حافظه انقلابی را هدف گرفته است .

نگاهی گذرا به تاریخ کشور و انقلاب اسلامی کاملا گویاست که همین موارد ذکر شده در بزنگاه های حساس عامل وحدت، انسجام و نجات کشور بوده است .

دشمن در این عرصه کاملا آرایش تهاجمی دارد و چنانچه پیام های رسانه ای ما صرفا واکنشی باشد میدان را به رقیب واگذار کرده ایم و دچار فرسایش می شویم.

اگر بپذیریم که رسانه‌ها یگان خط مقدم این نبرد هستند دیگر نمی توان با چینش رسانه ای پرآکنده وارد میدان شد. آرایش رسانه ای یعنی تعیین نقش هر رسانه، هر تریبون و هر کنشگر در یک نقشه عملیاتی واحد .

اگررسانه های خودی فقط در حال پاسخ دادن به شبهات باشند یعنی دستور کار را دشمن تعیین کرده است، این همان وضعیتی است که رهبر انقلاب صریحا درباره اش هشدار می دهند " دفاع لازم است اما کافی نیست ".

همانطور که در میدان جنگ نامتقارن تاکید می‌شود که اگر ابتکار عمل نداشته باشیم شکست حتمی است، در میدان جنگ رسانه ای نیز رسانه ای که صرفا واکنش گرا باشد به تدریج فرسوده می شود .

تهاجم رسانه ای که مورد نظر رهبر انقلاب است یعنی برجسته سازی ضعف های گفتمان دشمن، مانند حقوق بشر، مسئله زن، حقوق بین الملل، بحران اخلاقی غرب، استعمار جهان سوم، جنگ افروزی در نقاط مختلف جهان و بسیاری موضوعات دیگر که امروز دنیای غرب در این موارد متهم و باید پاسخگو باشد.

در ادبیات امنیت ملی روی این مسئله بسیار تاکید می‌شود که امنیت یک کشور وابسته به توان آن در حفظ و بازتولید روایت خود است؛ کشوری که روایتش فرو بپاشد حتی با موشک هم امن نمی ماند .

در این میدان نبرد مهم، رسانه ملی و دیگر رسانه ها، نخبگان رسانه ای و همه مردم باید با تعریف نقش ها به میدان بیایند.

اما فراموش نکنیم که این عرصه اگر چه بسیار فراگیر است اما کاری تخصصی و بسیار دقیق و نیازمند برنامه ریزی، سازماندهی و هدف گذاری هوشمندانه است.

مسلم مخفی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

ضرورت تغییر آرایش رسانه ای در مواجه با دشمن

در جوار امیرالمؤمنین(ع)؛ نجف به عطر نام زهرا(س) آراسته شد

در جوار امیرالمؤمنین(ع)؛ نجف به عطر نام زهرا(س) آراسته شد

اجرای تور گردشگری و مشارکت اجتماعی، ویژه دانشجویان جدیدالورود

تریبون دارها چون نیاز دارند، از من دفاع نمی کنند

چهاردهمین دوره مسابقات ملی «مناظره دانشجویی» در همدان پایان یافت

نیروگاه خورشیدی و جاده گنجنامه به تویسرکان در ایستگاه استانداری

ضرورت اجرای طرح آمایش آموزش عالی

افزایش خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه سلامت به 59 خدمت

چهارمین دوره مسابقات کشوری سبک شوتوکان کاراته به میزبانی استان همدان برگزار می‌شود

تجهیزات پزشکی از ورود به استان تا زمان مصرف، تحت نظارت و ارزیابی است

تَرَکی که نخستین موزه تخصصی کودک و هیجان کشور را تعطیل کرد

12 تفاهم نامه به ارزش 48 همت سرمایه گذاری

امضای چهار تفاهم‌نامه با ارزش 38 همت در ستاد توسعه و پیشرفت استان

بسیج، شجره طیبه و خورشیدی فرا روی همه مردم

وظیفه شورای راهبری استان، مشورتی است

فرماندهان بسیجی «افسران جنگ شناختی» و «تمدن‌سازان نظام» هستند

بحران جمعیتی ایران، فرهنگ یا اقتصاد

تأکید بر تحول در مفاهیم سواد و بازنگری در ماموریت‌ها

معاون استاندار در پارلمان اقتصادی بخش تعاون استان

بیش از دویست و پنجاه مورد حل اختلاف زوجین توسط مبلغین شهرستان رزن

روز پرکار تیم اقتصادی استان، با فعالان اقتصادی بخش خصوصی

پرسش و پاسخ دانشجویی یا میتینگ سیاسی نورچشمی ها

رسانه، ضلع سوم قدرت ملی در کنار میدان و دیپلماسی است

سیمره لرستان، بیشتر جوایز را برد

ما کجاییم و ملامتگر بیکار کجاست!

گران فروشی‌ها و کم فروشی‌ها را گزارش دهید

فردا چه کسی رئیس است

حل مشکل معیشت مردم نیاز به تغییر راهبرد دارد

پروژه میدان میوه و تره‌بار شرکت شهرک ها فاقد مجوز قانونی است!

پروژه‌ای با مجوز و مطالعه ای مبهم

3.5 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت خودروسازی ملایر

تشریح نحوه ارزیابی ملی رضایتمندی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان

اعلام نتایج نهمین دوره انتخابات نظام پزشکی شهرستان نهاوند

هیچ متقاضی تسهیلاتی نباید بدون پاسخ بماند

حماس با مقاومت، رژیم صهیونی را مجبور به تسلیم کرد

بیانیه دانشگاه بوعلی‌سینا در خصوص وقایع اخیر و ابهامات مطرح‌شده

سکوت مسئولان، زمینه را برای شایعه‌سازی بدخواهان فراهم ساخته است

نتایج قرعه‌کشی طرح ملی «زندگی با آیه‌ها» ؛ اعلام شد

از وعده‌ها خسته‌ایم

سی کمک‌هزینه سفرعتبات عالیات به نیابت از سی شهید اقتدار استان

هیأت‌های مذهبی همدان ظرفیت برجسته‌ای برای توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور هستند

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس، 3 تا 4 هزار برنامه در سطح استان اجرا خواهد شد

آغاز چهل‌وپنجمین سالروز هفته دفاع مقدس در همدان با شعار «ما فاتحان قله‌ایم»

شهید آیت‌الله مدنی، الگوی مبارزه با ظلم و استکبار و دفاع از امت اسلامی

با معرفی دو تعاونی برتر ملی، رتبه سوم کشوری شدیم/60 میلیون دلار صادرات داشتیم

چشم‌انداز جذب سرمایه‌های خارجی استان 1000 میلیون دلار است

تشکیل محلّه‌های مهدوی در 110 منطقه استان

همدان پیشگام ایجاد نخستین مرکز بازیافت هواپیما در خاورمیانه

اعتراض فعالان آموزش مهارت به تعرفه خدمات آموزشی فنی و حرفه ای